Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

 Creative commons

'Αδειες

Πνευματικά δικαιώματα

Τι είναι η πνευματική ιδιοκτησία;

  • Πνευματικό δικαίωμα ονομάζεται το δικαίωμα που έχει ο δημιουργός ενός πνευματικού έργου πάνω σε αυτό.
  • Συγγενικό δικαίωμα είναι το δικαίωμα που αναγνωρίζει ο νόμος στους ερμηνευτές και εκτελεστές καλλιτέχνες σε σχέση με την ερμηνεία τους αλλά και σε εκείνους που μεσολαβούν για να κάνουν τα έργα προσιτά στο κοινό (π.χ. εκδότες, παραγωγούς)

Γιατί πρέπει να προστατεύεται η πνευματική ιδιοκτησία;

Ιδιαίτερα στη σχολική κοινότητα είναι πολύ σημαντικό να αντιληφθούν τα παιδιά ότι η πνευματική ιδιοκτησία είναι πολύ σημαντική για την ανθρώπινη δημιουργικότητα γιατί:

  • Εξασφαλίζει την επιβίωση των δημιουργών και τους δίνει κίνητρα για περαιτέρω δημιουργία.
  • Προσφέρει αναγνώριση και σεβασμό στους δημιουργούς.
  • Βοηθά την ανάπτυξη της τέχνης, του πολιτισμού και της οικονομίας

Τι είναι έργο του πνεύματος;

  • Γραπτά (μυθιστορήματα, χρονογραφήματα, ποιήματα, παραμύθια, σενάρια, στίχοι τραγουδιών, επιστημονικά συγγράμματα κ.ά.)
  • Έργα εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών (πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά, χαρακτικά, εικονογραφήσεις, σχέδια κοσμημάτων και επίπλων, κούκλες, κ.ά.)
  • Προφορικά κείμενα (π.χ. διαλέξεις)
  • Αρχιτεκτονικά έργα και οι φωτογραφίες.
  • Μουσικές συνθέσεις
  • Θεατρικά έργα και χορογραφίες
  • Οπτικοακουστικά έργα (ταινίες, ντοκιμαντέρ, βιντεοκλίπ, κινούμενα σχέδια κ.ά.)
  • Μεταφράσεις, οι διασκευές και οι συλλογές έργων ή απλών γεγονότων και στοιχείων, όπως οι εγκυκλοπαίδειες, οι ανθολογίες κ.ά
  • Βάσεις δεδομένων και τα προγράμματα ηλεκτρονικών υπολογιστών

Τι ισχύει στο χώρο του διαδικτύου;

Προστασία απολαμβάνει και κάθε πνευματικό έργο που βρίσκεται στο διαδίκτυο. Ό,τι βρίσκεται στο διαδίκτυο δεν σημαίνει ότι είναι ελεύθερο να το χρησιμοποιήσουμε. Έργα στο διαδίκτυο που μπορεί να προστατεύονται περιλαμβάνουν:

  • Λογισμικό, μουσική, βίντεο, φωτογραφίες, λογοτεχνικά κείμενα, άρθρα εφημερίδων κτλ
  • Οι ιστοσελίδες μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο πνευματικής ιδιοκτησίας ως προς εκείνα τα τμήματα ή σημεία τους που παρουσιάζουν πρωτοτυπία

Τι δεν προστατεύεται;

  • Ιδέες
  • Μαθηματικοί τύποι
  • Διαδικασίες και οι μέθοδοι
  • Πληροφορίες, που δεν περιλαμβάνουν καμία πρωτοτυπία
  • Απλά γεγονότα και ειδήσεις
  • Εκφράσεις της λαϊκής παράδοσης (π.χ.τα παραδοσιακά ποιήματα, τα γνωμικά, οι παροιμίες, οι παραδοσιακοί χοροί).

Πρέπει πάντα να ζητάμε την άδεια των δημιουργών;

Ο κανόνας είναι ότι δεν μπορώ να χρησιμοποιήσω έργο τρίτου χωρίς την άδειά του εκτός αν η χρήση στην οποία σκοπεύω να προβώ καλύπτεται από κάποια εξαίρεση ή περιορισμό που προβλέπει ο νόμος. Έτσι, επιτρέπεται, για παράδειγμα, υπό προϋποθέσεις:

  • η ελεύθερη αναπαραγωγή έργων σε εκπαιδευτικά βιβλία,
  • η χρήση τους στη διδασκαλία ή σε εξετάσεις,
  • καθώς και η παράθεση σύντομων αποσπασμάτων για υποστήριξη της γνώμης μας ή για άσκηση κριτικής, κ.ο.κ.
  • Άδειες Creative Commons

    Οι άδειες «Creative Commons» αποτελούν το δημοφιλέστερο τύπο αδειών. Οι δημιουργοί διατηρούν το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας (copyight) ενώ παράλληλα επιτρέπουν σε άλλους τη χρήση του έργου τους. Κάθε άδεια Creative Commons διασφαλίζει ότι οι δημιουργοί λαμβάνουν την αναγνώριση που πρέπει για το έργο τους.

  • Κοινό κτήμα / Public domain

    Στο δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας ο όρος Κοινό κτήμα (public domain) περιλαμβάνει το σύνολο των έργων η ελεύθερη χρήση των οποίων δεν περιορίζεται από το νόμο ή της οποίας οι νομικοί περιορισμοί έχουν λήξει. Τα έργα αυτά είναι ελεύθερα από κάθε γνωστού περιορισμού πνευματικής ιδιοκτησίας.


Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Etwinning "Sport never give up"

  Συγχαρητήρια στους μαθητές Α γυμνασίου .Στα πλαίσια του Etwinning"Sport never give up "ανάμεσα στην Ελλάδα,Γαλλία,Ισπανία οι μαθητές εργάστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν εργασίες για τα ολυμπιακά αθλήματα. Στη συνέχεια έγινε παρουσίαση στις άλλες χώρες. Παρουσίαση Ολυμπιονίκη "Λευτέρη Πετρούνια" https://slideplayer.gr/slide/18228725/ Παρουσίαση Ολυμπιονίκη "Μίλτο Τεντόγλου" Παρουσίαση αθλητών https://prezi.com/p/edit/mwudovkuchd0/

Etwinning "National night of the classical high school"

 Dissemination Etwinning National night of the classical high school Presentation of the national night from all participating countries Dissemination in social media Presentation of national night. In 1st Junior high school of Markopoulo we read poems, making reading marathons! Παρουσίαση από τη μουσικοθεατρική παράσταση υπεύθυνη κ.M. Μουσέτη Presentations of the musical theater performance by M. Mouseti  Rubrics Ρούμπρικες Criteria Exceeds Expectations (3) Meets Expectations (2) Does Not Meet Expectations (1) Understanding of Greek Culture Demonstrates in-depth knowledge of diverse aspects of Greek civilization, including history, arts, architecture, philosophy, and social structure. Provides detailed and nuanced explanations. Displays a good understanding of key elements of Greek culture, with some details and examples. Limited knowledge of Greek culture shown, with minimal detai

Stop, think, reflect....act

  Theme The aim of the project is to promote well being and students will be guided to reflect on their attitudes. That will help them dealing with certain issues of their life. This will be done through various activities, but the key tool will be the Friendship Cards, which will help them reflect on their actions and what comes afterwards. Participating countries Greece(2), Malta(2), Italy, Portugal(2), Slovenia , Poland, Turkey , Bulgaria, France. Age range 12-16 Subjects of teaching: Citizenship Cross Curricular Informatics / ICT Psychology Key competences: Citizenship Digital Personal, social and learning to learn Maths and science   Aims The focus of this project is about students' well-being and we aim to   provide a safe space in which students can think, reflect and discuss emotions. It helps students understand why one should be aware of their feelings, actions and the consequences. The project will equip students with tools to empower the